torsdag 16 februari 2017

Min vän Skuggan

Vad handlar boken om?                                                                                                               

Boken handlar om Aman som bor i Manchester i England. Han har flytt ifrån Afghanistan. Nu har han bott i England i 6 år. Men just nu sitter han i ett fängelse för invandrare. De ska skicka tillbaka honom och hans mamma till Afghanistan där det fortfarande är oroligt. Matt och hans morfar tycker inte att det är okej. Varför ska Aman sitta i fängelse även fast han har bott i England i 6 år? Matt tycker att hans morfar ska hälsa på Aman eftersom han själv inte får komma in i fängelset. Morfar hälsar på Aman i fängelset. Först måste han gå igenom många dörrar och stängsel innan han kommer in. När han kommer in i fängelset måste han bli kontrollerad innan han får komma in. Man hör ingenting förutom barn som gråter. Aman berättar om sin historia för morfar. Den långa berättelsen. Morfar börjar förstå hur illa det har varit för Aman...Och hur illa det är nu. Han skickar in en artikel till tidningen där han berättar om Amans historia. Han skriver också att det kommer vara en demonstration. Frågan är om någon håller med om vad han tycker om det... Kommer Aman bli tillbakaskickad? Det får du se...
Författare:
Michael Morpurgo
Så här tycker jag om boken:
Jag tycker den var sorglig men väldigt bra. Det var en av de bästa böckerna jag har läst. Jag tycker att de som vill att invandrare ska åka ifrån landet ska läsa den här. Då kommer de ångra sig. Jag ger boken...
5 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar