måndag 20 februari 2017

Det Magiska Hjärtat

Vad handlar boken om?

Robertas morfar Horatio tar med Roberta och hennes bästis Charlotte till en auktion. Charlotte har en jobbig sjukdom, hon har stora problem med hjärtat. Roberta är däremot helt frisk. Plötsligt lyfter auktionsutroparen upp en gammal jordglob.

"Den här, Roberta, den ska du köpa", säger morfar Horatio.
"Varför då" undrar Roberta.
"För att den är speciell. Till och med mystisk, skulle man kunna säga", säger morfar Horatio och ger henne en hundring.
Roberta vill inte, hon vågar inte.
"Köp den" säger han igen.
"Ja, gör det" säger Charlotte.
"Femtio" säger Roberta tyst till slut. Det blir tyst en stund.
"Finns det några fler bud" frågar mannen till slut.
"Sextio kronor" ropar någon. Han som ropade verkade vara i min ålder, fast utan en arm.
"Sjuttio kronor" ropade jag.
"Åttio kronor" ropade den enarmade killen.
Sen gjorde jag det till slut.
"Hundra kronor" röt jag.
"Några fler bud" frågade auktionsutroparen.
Det blir tyst.
"Såld till flickan med de fina flätorna" ropar auktionsutroparen.
Jag ropade högt av glädje och skyndade att betala.
Plötsligt så märker jag att Charlotte ser trött ut och har fått blåa läppar.

Morfar Horatio verkade orolig. Det var jag också. Nu gällde det att komma till akuten så snabbt som möjligt. När vi är framme så bär Charlottes pappa in henne till sjukhuset.

"Hon behöver ett nytt hjärta" säger läkarna.
"Vad händer om vi inte hittar något" frågar jag. Jag behöver inget svar för att få reda på vad dom menar...
Författare:
Kristina Ohlsson

Så här tycker jag om boken...
Jag tycker att den var väldigt bra. Man hänger med från början. Den är spännande
och ledsam. Men ibland blir det lyckligt. Man brukar ju säga "Sorgen är randig".
Jag rekommenderar verkligen boken!

5 av 5










17 kommentarer: